Pri všetkých výdavkoch, ktorým denno-denne čelíme, môže byť náročne ušetriť si z výplaty na svoje záľuby. Bočný príjem je spôsob, ako si dopriať veci, ktoré by sa inak na nákupný zoznam nedostali. Zákazky k vám však neprídu samé od seba a aj keby áno, môže ísť len o jednorazovú záležitosť. Prinášame vám niekoľko tipov, ako nenechať bočný príjem na náhodu:
1. Zistite, v čom ste naozaj dobrí
Znie to jednoducho? Zdanie klame. Toto je jedna z najťažších častí budovania bočného príjmu. Napríklad to, že radi kreslíte neznamená, že získate zákazku ako ilustrátor.
Spíšte si zoznam svojich silných stránok a schopností a podrobte ho kritike okolia. Vyfiltrujete tak činnosti, na ktorých by ste mohli zarábať a tie, ktoré sú skôr hoby, než potenciálny biznis.
2. Začnite rodinou a známymi
Podarilo sa vám odhaliť činnosť, ktorú by ste mohli speňažiť? Výborne! Skúste sa spýtať svojich najbližších, či im môžete pomôcť. Možno sa nedohodnete na finančnej odmene (s rodinou a priateľmi je to občas na dlhé lakte), môže vám to však pomôcť v naberaní skúseností. Navyše, ak budú vaši známi či rodina spokojní, môžu vás odporučiť ďalej.
3. Nebojte sa prezentovať na sociálnych sieťach
Ani ten najlepší produkt alebo službu si ľudia nekúpia, ak o nich netušia. Reklama má mnoho podôb a jednou z najlacnejších a najefektívnejších je prezentácia na sociálnych sieťach. Vytvorte si stránku na Facebooku, začnite pozývať svojich priateľov a pravidelne komunikujte o tom, čo robíte. Nemusí vám to priniesť novú zákazku, minimálne však poviete svetu: som tu!
4. Naučte sa manažovať svoj čas
V ideálnych prípadoch sa stáva z bočného príjmu hlavná zárobková činnosť, ale povedzme si pravdu – toto sa nepodarí každému. A ak áno, môžu prejsť roky.
Bočný príjem si budujte systematicky. Zákazky si plánujte tak, aby vám nezasahovali do práce. Nezabudnite ani na svoj voľný čas. Občas je lákavé brať všetky zákazky, najmä ak sa vám darí. Človek však nie je stroj a bez výdatného oddychu a času venovaného priateľom či rodine budete svoju robotu (či už hlavnú, alebo bočnú) robiť polovičato.
5. Nebojte sa povedať nie
Ako sme písali v predchádzajúcom bode, občas budete stáť pred voľbou, či zákazku prijať alebo odmietnuť. Nie vždy to však musí súvisieť s časovou vyťaženosťou. Občas sa nemusíte zhodnúť s potenciálnym klientom, a to je v poriadku. Každý máme iné preferencie a očakávania. Namiesto trápenia sa s nevýhodnou zákazkou je lepšie počkať si na ďalšiu.
6. Nebojte sa vypýtať si referenciu
Referencie sú spôsob marketingu. Na potenciálnych klientov majú psychologický efekt. Môžete o sebe tvrdiť, že pracujete rýchlo, kvalitne a za rozumnú cenu. Ak to o vás však povie klient, toto tvrdenie bude mať oveľa vyššiu váhu. Nebojte sa preto vypýtať si od klientov odporúčania za dobre odvedenú prácu.
7. Zjednodušte si to pomocou online služieb
K dispozícii máte množstvo online služieb a portálov, na ktorých môžete zohnať výhodnú a dokonca stabilnú prácu. Niektoré sú venované špecifickým činnostiam, ako sú marketing alebo dizajn, no na iných nájdete veľké množstvo pracovných dopytov z rôznych odvetví.
Jedným z takých portálov je aj SmartList. Ak ste sa už rozhodli a chcete si budovať bočný príjem, nie je nič jednoduchšie.