Ak ste si niekedy aktívne hľadali zamestnanie, určite ste už preklikali množstvo ponúk a inzerátov na pracovných portáloch. Občas nie je na prvý pohľad jasné, či ide o transparentnú ponuku – o spoločnosti ste nikdy nepočuli, no podmienky práce sú veľmi lákavé. Na to, ako nepodľahnúť klamlivým inzerátom, sa pozrieme v tomto článku.
Hľadajte digitálnu stopu firmy
Internet nemáme len kvôli obrázkom mačičiek a psíkov. Vyhľadať si môžete skutočne čokoľvek a netransparentnú firmu dokážete veľmi rýchlo odhaliť. Vaše prvé kliky by mali smerovať na Google. Zanechala za sebou spoločnosť nejakú digitálnu stopu? Má funkčnú webstránku? Ak prešla spoločnosť prvým „kolom“ overovania, pokračujte na sociálne siete.
Tie vám tiež môžu prezradiť o neznámej spoločnosti množstvo vecí, ktoré by ste inak nezistili. Ak má spoločnosť profil na sociálnej sieti, hľadajte recenzie od používateľov. Pravdepodobne budú od zákazníkov, nie od zamestnancov, aj to vám však pomôže zorientovať sa.
Ak chcete ísť ešte viac do hĺbky, kliknite na stránku Finstat a vyhľadajte firmu podľa jej obchodného mena. Stránka vám prezradí, aký je obrat, zisk a zadlženosť spoločnosti. V kombinácii s Obchodným registrom môžete zistiť aj to, kto sú skutoční majitelia a spoločníci firmy. Vyhľadajte si o nich viac informácií – ak ide o známe mená, už prvá stránka vo vyhľadávači vám poskytne najrelevantnejšie výsledky.
Príliš vysoký plat je podozrivý
Uvedenie platu v inzeráte nie je vôbec pravidlom, skôr naopak. Firmy často uvádzajú len poznámku „dohodou“, aby nenastavili očakávania potenciálnych záujemcov príliš vysoko. Občas má neuvedenie výšky platu aj trochu alibistický význam zo strany HR manažérov: počkajú si na pohovor a vyzvú uchádzača, aby sa sám ohodnotil. Ten v stresovej situácii povie nižšiu sumu a podhodnotí sa.
Táto praktika nie je úplne fér, bohužiaľ je však HR manažérmi využívaná pravidelne. Pozornosť by ste však mali zbystriť aj v opačnom prípade, a to, keď je plat nielen uvedený, ale skutočne vysoký.
Ak ide o globálnu alebo zahraničnú spoločnosť – čo zistíte pri hľadaní digitálnej stopy – výška platu sa dá vysvetliť. Pri nových slovenských spoločnostiach bez minulosti si však dávajte pozor a nenechajte sa „opiť rožkom“ vidinou vysokého zárobku. Nemusí vám byť vôbec vyplatený a zbytočne stratíte čas v neserióznej spoločnosti.
Pozor na zdvojené pozície
Pracovná náplň prezradí o pozícii viac, než by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Ak pozorne čítate medzi riadkami, môžete sa dozvedieť nielen o tom, čo inzerujúca spoločnosť od budúceho zamestnanca očakáva, ale tiež aká transparentná je voči svojim ľuďom.
Veľavravným príkladom sú marketingové pozície, v ktorých častokrát nájdete takúto náplň práce:
Aby bola táto práca odvedená aspoň priemerne, musel by mať nový zamestnanec minimálne 5 rokov skúseností. Ale v 5 odboroch. Texty v marketingovom odvetví pripravuje copywriter – reklamný textár. O dizajn sa stará grafik. Newslettre a direct maily zastrešuje e-mail marketér. Pay per click reklamu na Facebooku nastavuje PPC špecialista. No a na záver, podujatia organizuje event manažér. Čo sa z takejto náplne práce dozviete? Nie len to, že vaša nová pozícia bude skutočne rôznorodá. Najmä to, že zamestnávateľ chce ušetriť a namiesto 5 ľudí, profesionálov vo svojich odboroch, najíma jedného človeka.
Časy hľadania pracovných ponúk sú za vami? Už nechcete byť zamestnancom? Ponúkajte svoje služby vďaka SmartList a pridajte sa k ostatným profesionálom.